Když vám nesedí čísla. Jak sledovat přesný počet konverzí a kdy se započítávají?
Jistě to znáte. Díváte se do reklamních systémů, díváte se do analytických nástrojů a prostě ne a ne se dopočítat stejných čísel. Pojďme si dnes rozebrat jednu možnou příčinu, která je sice jasně definována a zdokumentována, ale často na ni zapomínáme. Tou možnou příčinou je opomíjení, kdy se nám konverze započítá. Tato problematika totiž není tak jednoduchá, jak se na první pohled může zdát.
3 zásadní otázky týkající se konverzí
Představte si situaci, kdy váš zákazník klikne na reklamu v Ads v pátek, v sobotu ho chytneme remarketingem přes Sklik a v neděli přijde napřímo na náš web a udělá konverzi.
Nyní si položme 3 celkem důležité otázky:
Bude konverze zaznamenána v Ads, nebo v Skliku, nebo nikde?
K jakému dni bude zaznamenána?
Jak to celé uvidíme v Google Analytics?

Typicky je nám vše jasné až do doby, kdy máme odpovědět na tyto zdánlivě jednoduché otázky. A právě kámen úrazu je v tom, že každý systém používá trochu jinou logiku a systémy spolu nekomunikují. Rozebereme si postupně každou otázku.
Bude konverze zaznamenána v Ads nebo v Skliku nebo nikde?
Odpověď je dokonce úplně jiná, než nám nabízí položená otázka. Fakt je takový, že uživatel nám kliknul na reklamu v Ads, i v Skliku. To znamená, že klik bude zaznamenaný u obou systémů. A vzhledem k tomu, že Ads a Sklik spolu nijak nekomunikují, tak konverzi uvidíme tam i tam. Toto je jeden z důvodů, kdy není úplně vhodné reportovat konverze z reklamních systémů. Často se setkáváme s tím, že agentura jednoduše sečte konverze mezi reklamními systémy a mnohdy reportuje víc, než reálně vůbec bylo dosaženo.
K jakému dni bude konverze zaznamenána?
Toto je na celém tématu asi to nejzajímavější. Dejme si chvilku na přemýšlení: Kdy by měla být konverze reportována v Ads a v Skliku? V Ads máme klik v pátek, v Skliku v sobotu, ale konverze proběhne reálně až v neděli. Co je v dané chvíli fér a co je nejvíce relevantní? Kdy bychom chtěli v reklamních systémech vidět konverzi? Ve skutečnosti na to nahlíží každý reklamní systém trochu jinak.
I když konverze proběhla v neděli, v Ads ji uvidíme v pátek, tedy v den kliku.
I když klik proběhl v Skliku v sobotu, konverze se připíše v její den, tedy v neděli.
Jak je to tedy ale správně? Upřímně nedokážeme odpovědět, dávají nám smysl oba přístupy a bylo by nejlepší, kdyby všichni reportovali stejně, ale bohužel to tak není. A pro doplnění, například META reportuje také zpětně.
Toto nastavení má vliv na několik zajímavých jevů. Prvním z nich je „doběh konverzí”, kdy v Ads konverze mohou být a jsou připisovány zpětně. Nedoporučuje se reportovat předchozí měsíc hned v prvního den následujícího měsíce, protože častokrát se v reportingu okrádáme o konverze, které teprve nastanou.
Druhý zajímavý jev je výskyt konverzí v Skliku i po vypnutí kampaní. To je opět dáno tím, že i když nám kampaň skončí, uživatel může konvertovat několik dní po vypnutí, proto můžeme v Skliku vidět konverze u již vypnutých kampaní.
Jak to celé uvidíme v Google Analytics?
GA4 pracují s principem deduplikace. To znamená, že konverze neuvidíme dvě, ale jen jednu. Starší verze konverze pracovala s last-click modelem (přesněji last-click non direct), kdy konverzi připisovala poslednímu článku, v našem případě Skliku. Nové GA pracují ve většině reportů s data-driven modelem, čili konverzi mohou připsat tomu kanálu, o kterém si myslí, že ke konverzi spíše přispěl. Ve skutečnosti dokážou danou konverzi váhově rozdělit a můžeme například u Ads mít 0,6 konverze a u Skliku 0,4. Proto se vám často stane, že v reportech nemáte počet konverzí na celá čísla. A pokud jde o to, kdy konverzi GA započte, tak je to v den, kdy se uskuteční.
Pojďme si to ještě přehledně ukázat na grafice:

Doufáme, že jste si díky našemu článku udělali větší přehled v problematice připsání konverzí, a že vám v budoucnu pomůže k přesnějšímu reportingu.
Chcete rozklíčovat svá data?
Rádi pomůžeme