Analýza konkurence v Google Merchant Center Next
Co umí Google Merchant Center Next
Stále se poměrně často setkáváme s klienty, kteří mají výrazně zkreslenou představu o tom, vedle jakých nabídek se reálně zobrazují v reklamách v Google nákupech. Tyto klienti se obvykle zaměřují pouze na konkurenty, kteří inzerují identický sortiment na úrovni jednotlivých produktů. Reklamní systém ale potencionálním zákazníkům zobrazuje více možností. Při svém rozhodování tak uživatelé obvykle mohou porovnat a zvážit o něco širší paletu produktů. Nerozhoduje tak pouze cena a doba dodání konkrétního produktu, ale uživatele může ovlivnit i nabídka produktu třeba jiné značky, pokud je jinak velmi podobný.
Google Merchant Center Next přináší trochu širší pohled na konkurenci. Umožňuje ji nejen pokud se zobrazí společně s vašimi produkty, ale bere v potaz počty zobrazení všech produktů v celé kategorii. Kalkuluje tedy i se zobrazeními produktů ze stejné kategorie, jako jsou ty vaše, i pokud se vaše produkty na dané vyhledávací dotazy nezobrazují. Vidíte tedy, kdo nabízí a inzeruje podobné a z pohledu uživatele zaměnitelné produkty. To je velmi cenný pohled na konkurenční prostředí e-shopů, který vám může velmi pomoci optimalizovat strategie pro zvýšení viditelnosti produktů vašeho e-shopu.
Proč používat analýzu konkurence z GMC
Google Merchant Center aktuálně poskytuje celou řadu nástrojů, které vám mohou pomoci vylepšit produktovou inzerci na úrovni jednotlivých produktů. Díky získaným datům můžete lépe chápat vaše postavení na trhu, identifikovat skutečné konkurenty, tržní příležitosti a efektivněji optimalizovat marketingové strategie.
Využití těchto analýz vám umožňuje zvyšovat viditelnost produktů a společně s optimalizací cen tak vede ke zvyšování prodejů. Pravidelné sledování vývoje vám umožňuje lépe pochopit změny trhu a efektivněji reagovat na změny u konkurence.
Nový pohled na konkurenční analýzu
V nové verzi Merchant Center si můžete tuto konkurenční analýzu zobrazit následujícím postupem:
Přihlaste se do Google Merchant Center Next.
Na hlavní stránce vlevo dole přejděte k sekci Analytika na Produkty.
V horní nabídce přejděte na záložku Konkurence.
Zde najdete sadu karet, které zobrazují, jak si vaše nabídka produktů vede v porovnání s konkurencí z hlediska celkové viditelnosti ve vybrané kategorii. Velmi důležité je nastavení filtrů v horní části. Zde máte možnost vybrat časové období, za které chcete nabídky porovnávat a země prodeje, pokud inzerujete ve více zemích. A především možnost vybrat konkrétní kategorii, pokud je nabídka vašeho e-shopu širší a zahrnuje jich vícero. Předvybrané kategorie jsou závislé na zařazení vašich produktů v produktových datech (Google product category).
Klíčové metriky, které poskytují informace o vašem postavení na trhu
Relativní viditelnost
Ukazuje, kolikrát se zobrazily produkty jiného prodejce ve srovnání s vašimi. Jedná se o poměrový ukazatel, který vám pomůže pochopit, jak velký je váš podíl na trhu v dané kategorii z hlediska počtu zobrazení.
Míra překrytí stránky
Znázorňuje, jak často se vaše produkty a produkty konkurentů zobrazovaly společně na stránce výsledků vyhledávání. Tato metrika vám pomůže identifikovat přímé konkurenty, se kterými soupeříte o pozornost zákazníků.
Vyšší pozice
Tento podílový ukazatel vyjadřuje, jak často se produkty jiného prodejce zobrazovaly ve výsledcích vyhledávání na vyšší pozici, než vaše. Ukazuje vám tak, jak silná je vaše konkurenční pozice z hlediska umístění v Google Shopping.
Reklamy vs. neplacené záznamy
Vyjadřuje, jak často se uživatelům v reklamách objevily konkurenční produkty v porovnání s neplacenými záznamy. Umožňuje tak pochopit strategii konkurentů, nebo upravit vlastní mix placených a neplacených zobrazení. Obvykle je 100 % nebo téměř 100 % ve prospěch reklam, protože v našich běžných lokalitách se neplacené záznamy příliš nezobrazují kvůli poměrně rozšířenému používání CSS programů.
Strategické využití dat z analýzy konkurence
Kromě sledování cenové konkurenceschopnosti a doporučených cen, které vám pomohou zlepšit vaši cenovou konkurenceschopnost, můžete sledovat, ve kterých kategoriích produktů mají konkurenční e-shopy nižší nebo vyšší viditelnost. To vám umožní optimalizovat vaše kampaně v nákupech, plánovat změny v rozložení investic do jednotlivých kategorií a získat tak konkurenční výhodu, lepší pokrytí produktů a větší tržní podíl.
Nástroj vám umožní filtrovat data pro jednotlivé země, kategorie a časová období. Můžete také snadno sledovat vývoj konkurenční pozice v čase díky přehledným grafům a porovnávat změny pozice například se změnami ve vlastním reklamním účtu. Dále je možné porovnávat s plány promo akcí svých i konkurence, během kterých zcela určitě docházelo k navýšení rozpočtů, a tím i ke zvýšení viditelnosti produktů z této kategorie.
A samozřejmě nám pravidelné sledování vývoje viditelnosti umožní flexibilně reagovat na aktivitu konkurence a neztratit tržní podíl v dané kategorii. Zpětné sledování a vyhodnocování trendů nám pomůže zjistit, kdy konkurence získala výrazný náskok (např. během Black Friday) a můžeme tak lépe načasovat vlastní inzerci nebo dopředu zvýšit rozpočty v klíčovém období.