Jak sledovat online aktivity konkurence zdarma?
Často se setkáváme s tím, že prodeje a výkony jsou hodně ovlivněny tím, co dělají konkurenční e‑shopy. Samozřejmě ideální cestou je mít dostatečně odlišný a unikátní produkt tak, aby zákazník ani neměl potřebu dívat se po konkurenci. Ne vždy to ale úplně jde. Stejně tak je faktem, že majitelé e‑shopů svou odlišnost vidí a věří svému produktu, znají jeho výhody. Nicméně potenciální zákazníci toto mnohdy nevidí a nedokážou produkt od ostatních odlišit. Obzvláště nyní, kdy je patrná vysoká citlivost na cenu a obecně na slevy. Nižší cena je velmi často tou největší výhodou a zákazník si raději koupí méně kvalitní produkt čistě jen proto, že je levnější.
Google Trends
Trendy většina z vás jistě zná a věřím, že je i aktivně používá. Je to nástroj, který máme od Googlu zdarma a který obsahuje poměrně hodně cenných informací. Největší výhodou je právě sledování trendů. Trends nám nedá exaktní čísla, nýbrž indexovanou hledanost od 0 do 100 bodů. Protože jsou k dispozici data za několik let zpětně, můžeme snadno sledovat, jak se vyvíjí daná vertikála, zda v čase roste nebo klesá, a co lidé hledají ve spojení s naším produktem.
Praktický příklad
Provozujete fitness centrum a přemýšlíte, jakou další službu nebo cvičení zařadit. Máte lektory na HIIT, CrossFit a Pilates. Jednoduše si zadáte tato slova do porovnání a vidíte, že Pilates dlouhodobě roste, zatímco ostatní dvě aktivity od roku 2022 spíše mírně klesají. Stejně tak je patrné, že leden má vždy mnohem vyšší hledanosti, což souvisí s novoročními předsevzetími.
Seznam Stats
(https://search.seznam.cz/stats/)
Seznam nezaostává a také vám dá data zdarma, jen se k nim dostává trochu složitěji. Na seznamu vyhledejte cokoli, co vás zajímá, a následně dole v patičce najdete proklik na „Statistika hledanosti“. Tam uvidíte hledanost zadaného klíčového slova a můžete přidat další pro porovnání. Data jsou k dispozici za poslední rok a na rozdíl od Googlu vidíte absolutní čísla. Upřímně mám raději Google Trends, primárně proto, že umožňuje pohled více do historie. A jen připomínám: Google Trends zobrazuje hledanosti na Googlu, Seznam Stats zase na Seznamu.
Google Transparency Center
(https://adstransparency.google.com/)
Nyní od trendů ke konkrétním reklamám. Díky současné legislativě o šíření informací se můžeme podívat i na to, co a jak komunikují naši konkurenti. V některých případech se dozvíme i odhadovanou investici nebo použité cílení. Díky tomu získáme dobrý přehled o tom, jakým směrem se konkurenti ubírají. Pokud si dáme chvilku času na proklikání, zjistíme například, jaké formáty reklam využívají, zda jsou jen ve vyhledávací síti, nebo i v displayi, včetně ukázek konkrétních kreativ. Můžeme se podívat na jejich textace a následně tu naši dostatečně odlišit, abychom byli pro zákazníky relevantnější.
META Ads Library
(https://www.facebook.com/ads/library)
Podobně jako Google Transparency Center má i Meta prostředí, kde můžete monitorovat, co dělají vaši konkurenti. Jmenuje se Meta Ads Library a také obsahuje řadu užitečných informací. Dozvíte se mimo jiné, jak jsou reklamy cíleny nebo na jakých platformách se zobrazují.
Google Merchant Next
(pouze pro eshopy)
Pokud jste e‑shop, jistě vás bude zajímat, jaké ceny mají konkurenti prodávající stejné nebo podobné produkty. Na to a mnohé další odpoví náš další článek na https://evidy.cz/blog/analyza-konkurence-google-merchant-center
Pár slov na závěr
Udělali jsme si takový souhrn toho, co je možné zjistit zdarma. Je nutné říci, že existuje poměrně hodně kvalitních nástrojů, které umožňují automatický monitoring konkurence. Ať už z pohledu produktů, reklam nebo změn na webu. Existují i nástroje, které vám mohou automaticky přeceňovat produkty podle zadaných pravidel a cen konkurence.
Nezapomínejme také, že mnoho firem má newslettery. Zapište se do newsletterů vašich konkurentů. Pokud je dělají správně, sami vám dají vědět, co a kdy budou mít ve slevě.